Docent in de kijker: Rob Berghmans

29/09/2022 Thomas Verlinden

Rob Berghmans is eigenaar van Specialty Coffee Roastery Caffènation, 3 succesvolle koffiebars in centrum Antwerpen én docent Barista aan het Centrum voor Avondonderwijs. Hij neemt ons mee op ontdekkingsreis naar zijn passie voor koffie, ambitie en ondernermerszin, en kijk op het leven.

De meeste mensen denken dat koffie smaakt hoe de industrie het voorschrijft. Toen ik op een bepaald moment een Italiaanse espresso dronk, dacht ik: ‘Dat is duidelijk een superieur product. Dat moeten we in Vlaanderen serveren!' Dat is de reden waarom ik Caffènation ben gestart.
 
Als jonge gast kriebelde er al iets in mij en wilde ik meer. Ik was fanatiek en had een enorme drive. Op een dag zat ik met een maat van mij op café te dromen: ‘Wat gaan we doen met ons leven? We gaan het gat in de markt vinden!’ Dat gat was volgens mij absoluut koffie. Toen voelde ik al dat dat een product is dat ik tof vind, en dat heeft mij blijven boeien. 10 jaar later kwam de koffiewave en zat ik vooraan.
 

We’re on a mission: ik wil een betere koffiewereld

Hoe slimmer je de mensen maakt, hoe makkelijker je de koffiewereld verandert. En zo wil ik de wereld verbeteren door de klanten en het product liever te zien, de arme koffieboeren een beter leven te geven, de consument een correct product geven,… Ik alleen bereik maar zoveel. Met mijn werknemers al iets meer. Maar als jij als consument hetzelfde verhaal draagt, dan worden we een heel sterke gemeenschap. En bouwen we aan een merk dat onlosmakelijk verbonden is aan dat hoger sociaal doel. Als je ziet dat wij nu op 1 weekend in Antwerpen tot 4000 mensen bereiken... Dat maakt dat ik elke ochtend uit bed spring en goesting heb om erin te vliegen. Dat geeft een enorme kick.
 

Als ik een droom heb, dan ga ik ervoor

Als een klant een cappuccino komt drinken, wil die een krant lezen of vindt die de barista knap. Een student kijkt verder, die wil echt iets meer. En dat is fantastisch. Als iemand tijd steekt in een cursus Barista, en lessen volgt, dan toont die: ‘Als ik een droom heb, dan ga ik ervoor.’ Caffènation is gigantisch ambitieus om dan ook echt het maximum uit die mensen te halen en die een platform te geven. Hier bereik ik op grotere schaal wat ik in de bar op een kleine schaal bereik. Ik breng hen alles van A tot Z bij. En ik wil dat mensen buiten gaan en zeggen: ‘Ik heb een toffe avond gehad!’ Want dat geeft mij ook heel veel plezier.
 
Door bij ons in de cursus te komen, ga je je omgeven door geïnteresseerde mensen. Je hebt lesgevers die je uitnodigen om naar de bar te komen, met barista’s te babbelen, naar kampioenschappen te komen, etc. Je onthoudt beter wat er gezegd wordt, toont meer inzet. Dat werkt heel positief en stimulerend. Wanneer die passie er is, dan komt dat allemaal in een stroomversnelling. En wij kijken wie welke ambitie en welk talent heeft, en wat wij nog moeten bijleggen.
 

Waarom lesgeven?

Ten eerste is het goed om meer publiek te bereiken dat gemotiveerd is, en ten tweede houdt dat ook mij en mijn mensen scherp. Wij hebben de lessen uitgebouwd door dieper in te gaan op proeven, op espresso, op brouwen, op nieuwe technieken, op koffiebranden. We willen de lat zo hoog leggen, dat wij echt op de toppen van onze tenen moeten staan. Er helemaal voor gaan, en die fanatiekelingen eruit halen die de puntjes op de i willen zetten. Omdat we ze willen challengen. Dit is veel meer dan een instaplesje. Het is er volledig voor gaan, all the way. Dat is mijn ambitie en het traject dat we samen met de studenten afleggen. Waar in België volg je zo een volledige cursus? En ik geef toe, gemiddeld genomen hebben we een heel hoge slaagratio voor diegenen die een zaak starten.
 
Op een piekjaar hebben we 1200 mensen over de vloer die een 8-weekse cursus volgen, grote groepen die een opendeurdag volgen, apart one-on-one les volgen, mensen met een firma die een opleiding volgen,.. En uit die 1200 man halen we onze fans die we brainstormen, halen we ons personeel, professionele klanten, vergroten we ons netwerk, enz.
 

Op de uitkijk naar nieuw talent

Als je een groeiende firma bent in de horeca, ben je altijd op de uitkijk naar nieuw talent. Als je vooruit wilt, heb je mensen nodig die kwaliteiten hebben die aanvullend zijn, maar liever nog, die de uwe overstijgen. Recent hadden we een student waarvan ik dacht: ‘Die is heel stil.' Een paar weken later bloeit die open en legt die een waanzinnig goed examen af. Die benaderde de perfectie het dichtst van alle studenten die ik ooit gehad heb. Die hebben we aangenomen en dat is een raket.
 

Koffiedik kijken

De grootste koffierevolutie is gekomen doordat mensen hebben gezegd: 'Laat ons samenwerken, dan weten we 3 keer meer.' Dat is wat iedereen moet begrijpen: dat we zo sterker worden en dat iedereen daar baat bij heeft. James Hoffmann, de grootste koffiegoeroe ter wereld, zegt: ‘Dit weet ik; alstublieft, hier is het.’ Wij doen dat ook, omdat wij iets uit te dragen hebben. We vinden dat de ideale manier om de community te activeren, om mensen te laten kennismaken met goede koffie, mensen gelukkig te maken en de koffiemarkt te verbeteren. En omzet is secundair aan die basisprincipes. Dat geef ik ook de studenten mee, dat er andere manieren zijn om een succesvol bedrijf te hebben. Gelukkig is er in 2022 een wereld waarin we op een aanvaardbare, eerlijkere manier business kunnen doen.
 
En over 5 jaar zijn wij op een andere planeet, gaan wij andere smaken goed vinden en gaan wij nieuwe dingen doen. Ik ben heel nieuwsgezind, en dat helpt voor een bedrijf als Caffènation dat progressief is en constant verandert. De boel moet in beweging blijven. En zo bekijk ik ook koffie. We trekken dat open, kijken, vernieuwen, en verbeteren. Dat is een zoektocht. Als jij een voetbaltrainer bent, en jij hebt de meest waanzinnige tactiek om je ploeg op te stellen en te laten voetballen, maar je speelt kampioen, wie heeft er dan gelijk? Ik bezie mezelf als een voetbaltrainer; ik ga de uitdaging aan om het op onze manier te doen.
 

Espressobars zitten nog altijd in de lift

Veel mensen denken: 'Er zullen nu wel genoeg bars zijn.' Maar dan heb je mensen als mij die zeggen: ‘You ain’t seen nothing yet!’ We hebben nog zo veel interessante verhalen te vertellen, zo veel liefde te geven, zo veel sfeer te brengen. En als jij mensen goed soigneert, dan blijven die in de toekomst terugkomen en zelfs meer komen.
 
Iedereen welkom!
 
Helemaal de smaak te pakken om zelf de opleiding Barista of Barista Advanced te volgen? Schrijf je dan zeker snel in voor dé smaaksensatie in jouw buurt! Of heb je je zinnen gezet op een andere zaak in de horeca? Check dan ons uitgebreid aanbod aan opleidingen in het thema Horeca & Hospitality!


Related blogs

Het opleidingsplan: een succesformule voor werkgevers

Vier manieren om je positie op de arbeidsmarkt te versterken

Een opleiding volgen: een investering die zich altijd terugbetaalt


Related courses


Previous

Dompel je onder in de theewereld

Next

Vijf diploma's waarmee je in elke sector scoort

Related courses


Barista

Leer alles over aroma's, smaken, zetmethodes & latte art. Dé opleiding voor professionals.

Barista

Schrijf je in voor deze cursus en word veelzijdig Barista.

Barista Advanced

Behaal je diploma Barista Advanced en ga professioneel aan de slag.

Tags


KoffieBaristaCaffènationRob BerghmansCursusOpleidingKoffiecursusKoffiebarLatte artEspressoKoffiezaakSpecialty koffie

Share