Het avontuur van Wendy: van bediende tot zelfstandige barista

11/05/2021 Thomas Verlinden

Na haar ontslag moest Wendy opnieuw op zoek naar werk. Gelukkig had ze omwille van haar leeftijd recht op outplacement en werd ze door haar werkgever ondersteund bij haar zoektocht. Ze besloot haar carrière helemaal over een andere boeg te gooien en volgde bij ons een opleiding tot barista. Momenteel baat ze als zelfstandige haar eigen café uit.

Net na haar 49ste verjaardag kreeg Wendy te horen dat het bedrijf waar ze voor werkte aan herstructurering toe was. Hierdoor zag haar werkgever zich genoodzaakt haar niet langer in dienst te houden. "Natuurlijk was dat even slikken", vertelt Wendy. "Ik werkte er al twintig jaar, en zag mezelf wel tot mijn pensioen bij die werkgever blijven. Toen ik er echter meer over begon na te denken, nam de twijfel stilaan toe. Was dat wel echt wat ik wou?"

Uiteraard werd Wendy niet aan haar lot overgelaten. Als 45-plusser had ze recht op outplacement en werd ze door haar werkgever goed bijgestaan bij het zoeken naar een nieuwe job. "Samen gingen we op zoek naar werk dat aansloot bij mijn toenmalige functie, wat met administratie te maken had. Na een hoop vacatures te hebben doorgenomen, daagde het me pas echt. Ik droomde er al lang van om mijn eigen cafeetje te beginnen. Waarom zou ik die kans nu niet eindelijk grijpen?"

Zo'n ommegooi vraagt natuurlijk bijscholing. Op die manier kwam Wendy's werkgever terecht bij het Centrum voor Avondonderwijs, waar ze niet enkel zou leren hoe ze een echte barista kon worden, maar ook hoe ze een bedrijf moest runnen. "Op nog geen half jaar had ik plots twee diploma's op zak, omdat de planning van jullie school zich moeiteloos aan mijn leven aanpastte! Met de gecombineerde begeleiding van jullie school en mijn werkgever voelde ik mezelf helemaal klaar om mijn droom in vervulling te laten gaan!"

relatedBlogs

Docent in de kijker: Rob Berghmans

Succesverhaal: interview met oud-student Medisch Secretariaat Lydia Renard

Vier manieren om je positie op de arbeidsmarkt te versterken

relatedCourses

Barista Advanced

previousLabel

Hoe word jij de beste versie van jezelf..

nextLabel

Studente in de kijker: Katrien Van Ghelewe

relatedCourses

Barista

Leer alles over aroma's, smaken, zetmethodes & latte art. Dé opleiding voor professionals.

Start je eigen zaak

Volg de opleiding Start je eigen zaak en word een krak in je vak als Ondernemer.

Start je eigen zaak

Schrijf je in voor de cursus Eigen Zaak en word veelzijdig Zelfstandige.

Barista

Schrijf je in voor deze cursus en word veelzijdig Barista.

Start je eigen zaak

Schrijf je in voor de opleiding Ondernemen en start meteen als Zelfstandige.

studyCategories

Administratie & Onthaal