Docent in de kijker: Marc de Wachter

31/01/2020 Thomas Verlinden

Het Centrum Voor Avondonderwijs VZW staat bekend om zijn professionele en praktijkgerichte opleidingen. Onze docenten zijn dan ook stuk voor stuk experts in hun vakgebied en kunnen steeds bouwen op een rijk gevuld cv. Daarom zetten we regelmatig een van onze docenten in de spotlight en laten we je graag kennis maken met hun uitzonderlijke kennis en vaardigheden. Op die manier krijg je een beter beeld van de opleiding en weet je wat je kan verwachten!

Vandaag laten we docent Marc De Wachter aan het woord. Marc is docent Bedrijfsbeheer. Als eerste vertelt hij wat het belang van de opleiding bedrijfsbeheer is.

“De opleiding brengt de cursist bij dat ‘ondernemen’ een werkwoord is. Naast je corebusiness zijn er ook nog andere wettelijke verplichtingen waar iedereen zich aan moet houden. Daarnaast moet je het bedrijf ‘managen’. Je moet keuzes maken op basis van omzet, kosten enz. De opleiding biedt hierin een goede begeleiding.”

Welke mogelijkheden hebben startende zelfstandigen?

“Voor vele studenten is het een droom die wordt verwezenlijkt zodra ze eindelijk kunnen starten als zelfstandige. Er zijn voor hen vele mogelijkheden. Zo kunnen ze opstarten als ‘micro onderneming’ of zelfs als zelfstandige in bijberoep. Op deze manier groeien, uitbreiden en diversifiëren ze langzaam. Hieraan zitten verschillende voordelen vast: zij hebben de kans een beroep te doen op subsidies, support verwachten vanwege diverse organisaties (Unizo, Voka, beroepsfederaties, ..) en hebben fiscale voordelen.”

“Als zelfstandige ben je vooral bezig met innovatief bezig zijn en het creëren van toegevoegde waarde. Dat is essentieel in ons economisch bestel. Een zelfstandige is dan ook heel flexibel en durft een risico te nemen. In de toekomst zal het aandeel zelfstandigen t.o.v. onze actieve bevolking zeker toenemen.”

Welke voordelen heeft een zelfstandige ten opzichte van iemand in loondienst?

“Meer arbeidsvreugde, flexibel werkritme, meer voldoening over het eindresultaat, werken voelt niet echt aan als werken en normaliter heb je toch een respectabel inkomen met een ‘status’.”

Welke eigenschappen moet een succesvolle zelfstandige in zich hebben?

“Je moet goed kunnen plannen en organiseren. Daarnaast is zeer goede vakkennis en productkennis onmisbaar. Iemand die kritisch, innoverend, creatief, flexibel en stressbestendig is, heeft zeker een streepje voor. Tot slot moet je over een goed observatievermogen beschikken, je moet de klant kunnen lezen, en sterke communicatieve vaardigheden hebben.”

Wat raadt u startende zelfstandige aan?

“Droom. Zet deze op papier en denk na waarom jij denkt dat je idee zal slagen. Wat kan ik meer bieden dan de concurrentie (betere prijs, betere kwaliteit, snellere bediening, innovatie)? Waarom zou de consument bij mij komen kopen? Zet je verhaal om in cijfers. Als blijkt dat dit project winstgevend is, moet je starten.”

“Tips: doe beroep op de kennis van mensen die jou op een onafhankelijke manier kunnen adviseren (notaris, advocaat, accountant….). Omring je ook met deskundige, betrouwbare mensen. Wees kritisch voor jezelf (zelfdiscipline is heel belangrijk). En als je de klant iets belooft móét je het ook waarmaken. Wees 200% op de hoogte over alles wat jouw product of dienst betreft, en volg de concurrentie.”

Heeft u nog contact met oud-studenten nadat ze begonnen zijn als zelfstandige?

“Ja, ik heb nog contact met mijn studenten. Ik krijg vaak feedback over hun examen. Later contacteren cursisten mij nog met vragen en vertellen ze graag over hun onderneming. De meeste vergaat het echt goed!”

Tot slot, hoe is het om les te geven aan Centrum voor Avondonderwijs?

"Heel prettig. Een divers, heterogeen gezelschap. Het blijft boeiend om de verhalen van de verschillende cursisten te horen, waarom zij zich hebben ingeschreven en wat hun uiteindelijk doel in hun leven is. De deelnemers zijn ook 100% gemotiveerd om deze cursus te volgen. Zij hangen soms aan mijn lippen om toch zoveel mogelijk te weten te komen, zo veel mogelijk kennis op te doen. Deze mensen zijn na hun dagtaak nog 4 uur echt gefocust op de cursus. Ik voel na afloop van de cursus dat zij ook de docent dankbaar zijn voor de opgedane kennis.”

Wil jij ook graag delen in de ervaring van Marc De Wachter en zijn cursisten? Schrijf je dan vandaag nog in en ontdek hoe jij je eigen bedrijf kan starten! Als je echter eerst meer te weten wil komen over de opleiding kan je ook altijd een kijkje nemen op de cursuspagina van de Bedrijfsbeheer of een gratis proefhoofdstuk downloaden. We heten je alvast van harte welkom!

cpSkillsAndSkills

• Je kan je eigen zaak opstarten
  • Je kiest je eigen boekhouder
  • Je kiest een sociaal verzekeringsfonds
  • Je kent de verschillen tussen en kiest een eenmanszaak of vennootschap
  • Je kan een ondernemersplan opstellen
  • Je kan balans en resultaat opmaken en kan nagaan of een onderneming financieel gezond is
  • Je kan je eigen belastingen berekenen en weet hoe een btw-aangifte in elkaar zit
  • Je zal je boekhouder beter begrijpen
  • Je zal basiskennis hebben van marketing
  • Je hebt kennis van de contracten
  • Je kent de voordelen en risico's

Bedrijfsbeheer, aProfession

cpLiPracticalInfo

• Diploma
  • courseTypeG2
  • 5 cpCourseTypeDurationLesson cpLessonsPer 4 cpHoursPerClass
  • €299€239.20

cContent

• Hoe start ik met een hoofd- of bijberoep?
  • Basiskennis van boekhouden (enkelvoudig en dubbel)
  • De belasting op toegevoegde waarde (btw)
  • Het verkoop en- aankoopdagboek invullen
  • De financiële dagboeken bijhouden (kasboek)